Köpvillkor

Här hittar du information om nyttiga saker som fraktkostnader, leveranstid och reklamationsärenden.

Produkttillgång

SPORTSPEC är och kommer alltid först och främst vara en fysisk butik där webshopen är ett komplement för våra kunder. Detta innebär att vår hemsida och webshop visar det stora sortiment som vi har satt ihop för respektive säsong. I början av varje säsong (Cykelsäsongen i Mars och Skidsäsongen i Oktober) kommer det mesta in på lager och går fint att få tag i vid beställning. Senare i säsong kan sortimentet ändras pga tillgång och efterfrågan, produkter säljer slut både hos oss och leverantörer eller kan vara leveranstid på. Då vi prioriterar butiken i säsong kommer produkter ligga kvar på hemsidan, som kanske inte går att beställa eller få tag i längre. Webshopen är INTE kopplat till något lagerstatus, därmed visas varor som både finns och som är slutsålda.

Skulle den produkt du vill beställa vara slut återkommer vi snarast med information till dig.

Vi förbehåller oss därför rätten att en vara kan vara slutsåld när du beställer, samt reserverar oss för eventuella prisförändringar och felaktiga uppgifter på hemsidan.

Betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Vi accepterar Visa och Mastercard. Vi tillämpar inga extra avgifter när du betalar med kort och all kortdata hanteras säkert av vår betalväxel Nets, Handelsbanken som är certifierade enligt PCI-DSS.

För information om betalningssätt och därtill kopplade betalningsvillkor via Klarna, klicka här.

Fraktkostnader och leverans

Vi har olika fraktkostnader beroende på paketstorlek. 99 kr kostar små paket, 199 kr kostar mellanstora paket (pjäxor t ex) och 499 kr kostar större eller skrymmande paket som tex skidor och cyklar. Är du osäker på vilken fraktkostnad du ska välja i kassan är det bara att ringa! Vid frakt av Skeppshult kontakta butik. Vid felaktig frakt kan kostnaden ändras innan leverans. Då vi är främst en fysisk butik kontra webbutik har vi inte någon möjlighet att hålla lägre fraktkostnader som webbutiker och större kedjor kan subventionera.

Det går givetvis bra att hämta din beställning i butiken på Mölndalsvägen 77 utan fraktkostnad. Då väljer du fraktalternativ ”Hämtas i butik” för din order.

Vi jobbar hårt för att du ska få din beställning så fort som möjligt. Vi försöker att skicka din beställning redan följande arbetsdag.

Leveranspriser ovan gäller inom Sverige. Beställningar levereras antingen med DHL eller Posten beroende på format, för att göra leveransen så kostnadseffektiv som möjligt för våra kunder. För frakt utanför Sveriges gränser kontakta butik för pris och villkor info@sportspec.se

Retur, öppet köp och reklamation

Vid reklamation så ber vi dig kontakta oss innan du returnerar varan.

Vid byte eller öppet köp skall du kontakta oss innan du skickar varan. Vi kan då kontrollera att storleken och färgen du vill byta till finns på lager. Vi tillämpar 14 dagars öppet köp vid nätförsäljning (dock ej på reavaror). Returfrakten betalas utav kunden. Vid retur måste du kontakta butiken direkt när du mottagit varan, och efter att returen godkänts från oss ska varan vara åter hos oss inom 7 dagar. Om ingen kontakt tas innan varorna skickas i retur, så utgår en hanteringskostnad på 299:- utöver returfrakten. Tänk på att varan skall returneras i säljbart skick, använd omslagspapper. Är varan eller förpackningen skadad vid retur tar vi inte emot den. Den ursprungliga frakten på beställningen återbetalas ej vid returer, förutom vid reklamationer. Returnerar du en vara t ex pga fel storlek får du såklart summan för varan tillbaka, men inte fraktkostnaden.

Dessa försäljningsvillkor gäller för dig som konsument och näringsidkare som handlar hos Sportspec ABs e-handel organisationsnummer 556436-9683. Säljaren accepterar dock ej försäljning till näringsidkare som avser sälja produkterna vidare och förbehåller sig rätten att annullera beställningar.

Konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen, distans-och hemförsäljningslagen och annan konsumentlagstiftning är tillämplig vid försäljning till konsumenter och innehåller omfattande och i allmänhet tvingande regler om konsumenters och säljares rättigheter och skyldigheter. Dessa försäljningsvillkor anknyter till och kompletteras av dessa lagar.

Öppet köp gäller ej skadade varor eller där orginalförpackning saknas.

Återbetalning sker inom 2 arbetsdagar från det att de returnerade varor ankommit och godkänts av oss.

Returadress efter överenskommelse är:

Sportspec
Att. Returer
Mölndalsvägen 77
412 63 Göteborg

Observera att inga returer godkänns utan först ha kontaktat oss.
E-post: info@sportspec.se
Tel: 031-40 23 24, vardagar 10–18 och lördagar 10–15